Per vandaag geldt een inkomenstoets voor consumenten die een telefoon van meer dan € 250 op afbetaling kopen. Telecomaanbieders moeten in dat geval vragen naar het inkomen en de vaste lasten van klanten. Ook moeten zij bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) nagaan of er andere kredieten zijn afgesloten.

De nieuwe regel, die al eerder door toezichthouder AFM was aangekondigd, geldt voor telefoonabonnementen waarbij een toestel in de prijs is begrepen. “Vanaf 1 mei moeten telecomaanbieders zich aan de regels houden voor verantwoorde kredietverstrekking als zij een lening aanbieden bij de koop van een mobieltje op afbetaling.” Voor losse abonnementen voor bellen en data is de AFM geen toezichthouder.

Bewijsstukken

Daarmee wil de AFM overkreditering voorkomen en toetsen of de klant maandelijks voldoende inkomen heeft om de lening terug te betalen. “Bij een krediet voor een mobiele telefoon van minder dan € 1.000 hoeft de klant wettelijk gezien geen loonstrook of bankafschrift te tonen. Hij moet wel verklaren dat de opgegeven informatie juist is. Bij twijfel hierover kan er naar bewijsstukken worden gevraagd. Het telefoonkrediet wordt vanaf € 250 bij het BKR geregistreerd. De telecomaanbieders zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de inkomenslastentoets en de registratie bij het BKR.”

Informatie-eisen

Er gelden ook informatie-eisen voor de telecomaanbieders: de kosten voor de telefoon op afbetaling moeten duidelijk en op eerlijke wijze van tevoren aan klanten inzichtelijk worden gemaakt. “Hierdoor weet de klant precies wat hij moet betalen voor de mobiele telefoon op afbetaling en worden prijzen beter vergelijkbaar. Het krediet in het telefoonabonnement verbergen is niet toegestaan.”